torsdag 16 september 2010

Detaljer, detaljer & detaljer!

Hej!

Har ni provat att baka thékakorna nu? Jag tror jag ska göra en ny omgång i helgen, de var verkligen så saftiga och goda och lättbakade!

Vi har många detaljer att ta ställning till. Det kan vara saker som materialval på utsidan av väggen vid pardörren (det blir pärlspont), raka eller rundade knän på stuprören (det blir raka), fönstrens höjd och planering osv. Jag är ingen impulsiv tjej när det kommer till sådana val. Jag kan impulsköpa vackra inredningsdetaljer och möbler (köpte nyss en bokhylla på loppis för 175 kr) men detaljerna på huset måste tänkas igenom noga för att helheten ska bli rätt! Inte alltid det lättaste!

På ovanvåningen har det inte hänt så mycket sedan sist, men murstocken har blivit putsat och fönstrens placering har blivit uppreglad. Ni får se en liten glimt av det idag! Visar även lite brokvist.

Kram M

  
Nyputsad murstock.
Jag står och fotar i vårt blivande sovrum, tänk råspont, vitt golv..


Barnens rum, känns aningens avlägset trots att vi är rätt nära nu.


Så här såg brokvisten ut den 5/9.


Så här ser den ut idag. Halvfärdig men den harmoniserar bra med huset redan.
Teglet är nästan färdiglagt och det som återstår är målning och åter målning.



17 kommentarer:

  1. Här är en som bakat tekakorna idag! De var verkligen jättegoda, passade bra till morotssoppan jag gjorde.
    Ni har mycket på gång, men resultatet blir ju bara sååå fint!
    Marianne

    SvaraRadera
  2. Jaaa.. Nu har jag ett PERFEKT exempel på hur jag vill att min brokvist ska se ut.. (Har nämligen försökt att förklara för sambon huuuur länge som helst..)

    Guuud vad fint ni får det!!

    SvaraRadera
  3. Ååå vad det är spännande att följa ert bygge! Blir mer å mer ivrig på att komma igång med vår utbyggnad.

    Köket är ljuvligt vackert!!

    Kram Annica

    SvaraRadera
  4. vet precis.. vi bygger ju oxå ut nu. alla dessa val!! Gahhh, blir galen! ;)
    ska se om jag får bakat några thekakor i helgen har ju (äntligen) min egen kitchen aid och visst blir det aningens roligare att baka.. ;)
    kram, ninna

    SvaraRadera
  5. vet precis.. vi bygger ju oxå ut nu. alla dessa val!! Gahhh, blir galen! ;)
    ska se om jag får bakat några thekakor i helgen har ju (äntligen) min egen kitchen aid och visst blir det aningens roligare att baka.. ;)
    kram, ninna

    SvaraRadera
  6. Så himla vackert ni kommer att få det! ja, beslut är svåra att ta, speciellt som du säger när det är nåt "fast" som skall göras, en möbel är ju lätt att sälja/bära ned i källaren/flytta omkring...;o)

    SvaraRadera
  7. Hej! Vad fint det blir! Jag gillar verkligen förstukvisten (som jag skulle kalla den), den passar så bra och ser ut som om den alltid funnits där. Det är roligt att se hur det blir mer och mer färdigt, det går ju rätt fort men så känns det förstås inte när man är mitt uppe i byggkaoset. Tittar snart in igen! Kram, Helena

    SvaraRadera
  8. Åh så fin fartstukvisten blir, det blir helt underbart!
    Ha en riktigt fin helg!
    Kramis/LenaS

    SvaraRadera
  9. Wow, vilket projekt! JAG kan knappt bärga mig tills det är klart och man får se resultatet (för det visar du väl?), undrar då hur du känner det!
    Spännande =)

    Kram Catta

    SvaraRadera
  10. Åh vad fint det blir! Ser helt underbart ut! Och sen är det bara det roliga kvar, att måla och se slutresultatet. Lycka till!

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Jag knäpper en bild ikväll på snickarglädjen och lägger ut ikväll. Är inne i stan på jobb just nu.
    Trevlig helg!!!
    AC

    SvaraRadera
  12. Bakade till min familj igår och idag ska ja och min mamma baka till henne och pappa.Perfekt att ta med sig till jobbet som kaffe fika.

    Hela familjen tyckte de var jättegoda och som du säger jätte enkla att baka, speciellt för sådana som mig som inte riktigt är bakkunnig. ;)

    SvaraRadera
  13. Vad roligt det är att se hur byggandet fortsätter. Den där brokvisten kommer att se ut som om den alltid suttit där när det är klart. Så snyggt!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Å va fint det blir...aningen avundsjuk måste jag säga...

    Ha en trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Nu har jag lagt ut en bild på snickarglädjen.
    AC
    Mina drömmars hus

    SvaraRadera
  16. Hej igen!
    Verandan ska rivas nästa sommar för att sättas upp igen.
    Vi ska ändra lite, den är i dåligt skick, men snickarglädjen ska vara kvar i original. Jag kan ta ett foto på räcket, som jag också tror ska få vara kvar.....
    Lycka till med målningen, det är ju så roligt när man kommit till det momentet.
    Å du jag lovar jag tar inte gift, ha ha!
    AC
    Mina drömmars hus

    SvaraRadera
  17. Åh ni kommer att få så fint! Det klart att det inte är roligt att riva, men det som man bygger upp blir ju såå mycket bättre! =)

    Ha en bra helg.

    Kram Dessie

    SvaraRadera