lördag 29 september 2007

Lite hösttrött

Efter en intensiv period av rensning, loppisförsäljning och tillverkning känner jag mig lite trött. Det är skönt att kura ihop sig i soffan på kvällen med en god kopp örtthé, tända ljus, en mjuk filt och lite bra TV-underhållning som Svensson, Svensson. Denna vecka har även innefattat förkylning och bilproblem i dyr prisklass vilket har tärt på orken ännu mer. Hoppas att energin och orken vänder åter nästa vecka!

Jag har funderingar på att köpa en ny symaskin, har ni några bra tips? Jag vill helst ha en Husqvarna eller Bernina och den får inte vara allt för avancerad eller kosta för mycket!


Ha en fortsatt mysig helg!


Kram (en trött) M

29 kommentarer:

  1. Förstår att du samlar lite energi nu. Det kan verkligen behövas. Det märks tydligt att det är höst även om man bara är inne. Det är lite kyligare, det blir mörkare och man är något tröttare.

    Tyvärr har jag inget förslag på symaskin i och med att du ville ha en Husqvarna eller Bernina. Jag har en Pfaff- jeans and satin. Jag ÄLSKAR den. Den syr tjockt, tjockt, tjockt...hur många jeanslager som helst och har varit toppen när jag ska sy ihop olika täcken. Och satinfunktionen gör att man lätt kan sy i glätta, halkiga tyger utan att det blir snett. ÄLSKAR är ordet som sagt. Du kan ju kika in den också...bara utifall att du inte hittar någon H eller B.

    SvaraRadera
  2. Hmm, kan nog inte hjälpa dig så mycket på den fronten. Jag har visserligen en Husqvarna men den är gammal. Funkar dock fortfarande fint! Vacker bild du fotat, önskar dig en mysig söndag och att du kryar på dig! kram

    SvaraRadera
  3. Du ska satsa på en Bernina. Den har mycket starkare motor och bättre stabilitet. Husqvarnan må vara svensk, men det hjälper inte.. tyvärr.
    Hoppas förkylningen ger med sig.
    Ha en skön söndag!
    Kram
    Kajsa

    SvaraRadera
  4. En extra kommentar.. Såg att Beasbarnslikheter rekommenderade en Pfaff. Pfaff och Bernina är de symaskiner som nog håller den bästa standarden på marknade, så en Pfaff funkar säkert bra också. (Så sa ialla fall mina gamla lärare på Beklädnadsteknisk..)
    Jämför priser också. Tror inte att du blir besviken.
    Lycka till!
    Kajsa

    SvaraRadera
  5. God afton! Jag har en Pfaff-symaskin. Modellen heter hobby 1132 och har fungerat utmärkt hittills. Den har det vanligaste som jag anser mig behöva till just hobbybruk. Var också inne på en Husqvarna från början, men märkte sen att samma utrustning kostade ett par tusenlappar mer på Husqvarna än Pfaff. Desigen är kanske inte den roligaste på Pfaffen, men den är funktionell! Hoppas du får en riktig myssöndag också!

    SvaraRadera
  6. Åk till Symaskinsbutiken på Hantverkaregatan 1 i Mora, till Ingalill och Börje. Dom har både nya och begagnade symaskiner och overlockmaskiner och lämnar garanti på både nytt och begagnat. Jag lämnade nyligen in min overlock på service och fick då tre månaders garanti på servicen. Suveränt, tycker jag.

    Lycka till! Kram från Karin.

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Jag köpte en Bernette eller vad den heter för 3500:-. Den är jätte bra om man syr lite gardiner, syr upp byxor, ja vanliga grejer inget avacerat...
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag jobbade ju på VSM innan min mammaledighet så jag kan varmt rekommendera deras varumärken - Husqvarna Viking, Pfaff och Singer. Själv har jag blivit så bortskämd med att köra Rolls Royce så jag "blev tvungen" att köpa loss en dyyyr HV-maskin när jag sa upp mig. Det skiljer inte mkt mellan HV och Pfaff om du lägger dig i samma prisklass (förutsatt att du är beredd på att lägga några tusenlappar förstås). Det är i de lägre segmenten som skillnaderna är störst. Men sen får du ju också titta på vad du tänkt använda symaskinen till. Hör av dig om du vill ha mer info.

    Kram Sandra (Himmelbit)

    SvaraRadera
  9. Så skönt det lät att krypa upp i soffan under en filt, vi har varit ute hela helgen känns det som, skönt det också :-)

    Ha det bra och sköt om dig!
    Kram Nilla

    SvaraRadera
  10. Så mysigt det låter med té och mysa i soffan.
    Syr nästan aldrig så jag är inte rätt person att ge råd om symaskiner men du får säkert jättebra tips från andra bloggare!

    SvaraRadera
  11. Ibland tar orken slut...då gör du helt rätt osm kurar upp dig i soffan och kopplar av! Kraften kommer tillbaka....Förstår att bilproblem inte gör det bättre....Hoppas att du kunnat njuta och koppla av under helgen! Angående symaskinen har jag inga bra tips, har själv en gammal HUsqvarna, men den går som bara den! Må gott! Kram!

    SvaraRadera
  12. Krya på dig, börjar jag med att säga.
    Satsa på en Bernina. Själv är jag allergisk mot Husqvarna. På alla skolor och kurser jag gått med Husqvarnamaskiner, har de börjat rassla bara jag gått förbi. Men det har kanske har med min allergi att göra (är nötallergisk också).
    Jag har en Husqvarna till salu som jag ärvt, en rätt ny. Varför jag inte ska ha den kvar själv? ja, se ovan. Men den har varit jättebra sa damen som haft den.
    Kram Dalkullan

    SvaraRadera
  13. myser här på din blogg och hemma

    ha en go söndag

    SvaraRadera
  14. Jag hoppas du haft en alldeles underbar helg & att din trötthet att lättat :) Kram kram

    SvaraRadera
  15. Har också myst till det i soffan nu ikväll, jag känner mig också trött och lite sliten. Vad gäller symaskiner så är jag inte till någon hjälp. Jag är helt kass på att sy och äger inte ens någon symaskin. Får alltid be min snälla mamma om syhjälp.

    Trevlig kväll.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  16. Hej! Jag har just hittat din blogg och besöker den varje dag! Helt underbar och inspirerande. De vita korgarna ska jag köpa i veckan - hoppas de finns kvar! En fråga - på bilden med korgarna ser man ert fina trägolv. Vet du hur det är behandlat? Såpat, oljat? Vi ska lägga trägolv och jag har inte bestämt än hur vi ska göra... Tack för en jättefin blogg!

    SvaraRadera
  17. Hej hej!
    Vet vad du menar med bilproblem, blir alrdig som man tänkt sig. När det gäller symaskiner så måste jag säga Huskvarna. Min mormor har en som är nästan lika gammal som henne :) och det är aldrig några problem, mamma har en nyare och lika så!

    SvaraRadera
  18. Jag vill också köpa en symaskin. En nätt men effektiv, en lätt att förstå sig på och samtidigt skulle det vara kul om den kunde brodera något litet, ska klara sy i skinn och jeans utan att brinna upp och inte kosta mycket...
    Tips?
    Någon?

    Susanne

    SvaraRadera
  19. jag köpte en på blocket. en gammal från femtiotalet. en huskvarna! har den överlevt så vet man att det är bra grejer!

    SvaraRadera
  20. Ser att Husqvarna fått bra betyg, det är nog sant! De gamla var nog bättre än de nyare modellerna.
    Ha en skön ny vecka!

    Dalkullan

    SvaraRadera
  21. Jag kör husqvarna symaskiner både på min overlock och min vanliga och jag är nöjd med de båda.
    Mys på så ska du se att orken kommer tillbaka!
    Ella

    SvaraRadera
  22. Hoppas helgen varit bra och att du känner dig piggare! Kram från Jenny

    SvaraRadera
  23. har själv en husqvarna som funkat felfritt i 15 år.
    Men det skulle väl inte vara så dumt med en som broderar de är svin dyra men skulle ju vara kul att ha om man hade lite extra kosing.
    Ha´det gott! // miamaria

    SvaraRadera
  24. Soffan är en toppenvän när man känner sig sliten :) En ny symaskin är underbart! Jag köpte en ny något år innan vi köpte huset och det har jag aldrig ångrat! Det är en husqvarna viking och den fungerar perfekt! Jag kan verkligen rekommendera den. Minns inte vad den kostade men den är värd priset. Ha en skön måndag! KRAM

    SvaraRadera
  25. Men du, då får du krypa upp i soffan och glutta på Ernst i kväll : )

    kram!

    SvaraRadera
  26. Känner igen det där med förkylningen. Är just nu hemma med en liten snorig dotter.
    Vad snygg den svarta Briovagnen är.
    Hoppas du får en bra vecka.
    Kramar

    SvaraRadera
  27. Åh känner igen det där med hösttrötthet. Bilproblem är ju heller inte det allra roligaste att lägga pengar på .. suck... Men det kommer tider då den rullar också.. Glöm inte det ! Snart är det advent, det går så fort dit så!

    SvaraRadera
  28. Hadde hatt Husqvarna i nesten 20 år då eg skulle bytte, hadde tenkt på Bernina, var nesten heilt sikker inntil eg prøvde Janome. Det ble den, har ikkje angra på det, syr stille, fint design og driftsikker. Billigare enn Bernina. Men ikkje kjøp mekanisk maskin.

    SvaraRadera
  29. Tusen tack för era tips, de betyder mycket för mig!

    Angående mitt golv så är det mattlackat. Jag har själv blandat till nyansen med hjälp av en färgaffärn! Om du vill ha numret går det säkert att leta på! Jag ville ha en vitoljad lutad känsla!

    M

    SvaraRadera